tisdag 29 november 2011

Tankar kring iPaden i verksamheten

Nu har det gått ett år sen iPaden kom in i vår verksamhet. Barnen, både de som var med från början och de som kommit in nya har tagit till sig tekniken. Frågan om vems tur det är kommer varje dag. Man skulle kunna ha trott att tjusningen och lite av nyhetens behag med iPaden borde ha börjat, men så är icke fallet. Den är lika efterfrågad av alla och nu har också de flesta funnit en favoritapp som de gärna spelar.
Ofta är det Sculpty, en blå liten figur som ändrar form beroende på hur många fingrar man sätter på skärmen. För att ta sig förbi olika hinder behöver man fundera på vilken form som passar bäst.
Raketen, det gäller att fyra av den så bra som möjligt för att den ska komma till rätt landningsplats. Annars får man börja om.
Det som man ser i valen av spelen är att många av våra femåringar väljer appar där de ställs inför någon form av problemlösning. Vi har ju arbetat mycket med just det i verksamheten och nu visar det sig alltså att barnen har tagit in just det tänket i användandet av apparna.
Det vi märkte var att vi har undervärderat barnens kompetens i vissa fall. De har klarat mer än vad vi kunde ha föreställt oss.
Just nu ritar våra femåringar legobitar i perspektiv. Det handlar mycket om att låta det vi gör i verksamheten genomsyra de appar som finns på iPaden. Självklart ska det finnas annat också baserat på deras intressen.
I reklamen för surfplattor finns inget genustänk från tillverkarna. De riktar sig mot alla. Detta har gjort att den är könsneutral. Här sitter killar och sminkar en ponny och tjejerna bygger robotar och ingen av barnen kommenterar det. iPaden har blivit en samlingspunkt utan konflikter för att alla barn vet vilken regel som gäller och den har aldrig ifrågasatts. Den som spelar bestämmer!
Barn som inte brukar säga så mycket, blir helt plötsligt väldigt talföra. De berättar vad de gör, hur de tänker, delar med sig av sina egna upplevelser.
Den har blivit en del i verksamheten, men bara som ett komplement. iPaden har inte ersatt något annat, men samtidigt gett barnen en möjlighet att få använda sig av dagens nya teknik.
För oss inom förskolan handlar det om lärande genom lek och att då få möjligheten att leka sig till erfarenhet av det nya i dagens IT-samhälle gör att barnen har en mer lättsam inställning.