torsdag 16 maj 2013

Lek med skuggor!

En förmiddag ute på vår förskolegård upptäckte en av våra 1-åringar sin skugga. Jag funderade på hur vi skulle kunna spinna vidare på den upptäckten. Ute i solen är det lätt att arbeta vidare, men hur går vi tillväga inomhus?
Jag tog fram projektorn och riktade den mot vår stora vita vägg. Det visade sig att väggen blev blå. Egentligen gjorde det inget, men jag ville ha den vita färgen för att få den skarpa kontrasten i skuggorna. Jag loggade in på AppStore och det fanns en app som enbart visade en färg i taget, även vit.
Först for barnen fram och tillbaka, hoppade och viftade med händerna, men efter en stund blev de mer medvetna om att det de gjorde var de rörelserna som syntes på väggen som skuggor, vilket gjorde att deras rörelsemönster blev mer utforskande.
Ett av barnen kom med en av handdockorna, en spindel, och gav mig den. Jag började använda den som skugga och sjöng Imse Vimse Spindel. Sen började den kittla barnens skuggor. Nu hämtade fler barn handdockor och det dök upp alla möjlig olika djur.
När barnen började avsluta var det ett barn som låg kvar på golvet och när de andra sökte sig till annan lek började barnet utforska. Upp med huvudet, skuggan av det syntes, ett ben, en arm och så höll barnet på en bra stund.
Skuggor och lek med ljus är något som har fascinerat våra små under hela året. Frågan är hur vi ska ta det vidare?
Hur det projektet fortskrider kommer i ett blogginlägg i höst, då vi ser vad som intresserat barnen, vad som fångat deras fokus.

1 kommentar:

  1. detta är ett gammalt inlägg jag vet hehe men jobbar själv som förskollärare och undrar vad appen heter. Vi jobbar just nu med skuggor.

    SvaraRadera